Scenariusz zajęć do klasy II
Temat: Wyścigi rzędów; bieg z pozycji wysokiej, skoki ponad przeszkodą, rzut woreczkiem do obręczy.
Prowadząca : Aleksandra Malik Cykl: Uczymy się biegać, skakać,
Cele:
- Ćwiczenia kształtujące ze współćwiczącym z akcentem na skoki i biegi ( złap swój ogon, walka kogutów)
- Kształtowanie ogólnej sprawności z akcentem na szybkość i zwinność, skoczność
- Sprawność ułatwia życie codzienne
- Potrzeba ciągłej troski o poprawną postawę ciała
Miejsce ćwiczeń:
Przybory, sprzęt:
- 2 ławeczki, 11 szarf, 6 woreczków, 6 obręczy, 2 pachołki
PLAN REALIZACJI I.
- Zbiórka, powitanie, podanie zadań lekcji.
- Zabawa porządkowa: berek – samolot.
- Dobranie się w pary i wykonywanie ćwiczeń kształtujących ze współćwiczącym
- Ustawienie tyłem do siebie w rozkroku, ramiona w bok, chwyt dłoni. Równoczesne wznosy ramion w bok i opust bokiem w dół.
- Ustawienie obok siebie, twarzami w tę samą stronę, rozkrok, ramiona wewnętrzne w dół, chwyt dłoni. Równoczesne krążenia ramion wewnętrznych w przód, w tył. Zmiana rąk – "kręcenie korbą".
- Przodem do siebie, w odległości wyciągniętych ramion, chwyt dłoni, naprzemienny przysiad i wyprost postawy. Huśtawka.
- Tyłem do siebie, ręce zaplecione w łokciach, równoczesne przysiady i powrót do postawy.
- Na wprost siebie, lewa ręka wsparta na barku współćwiczącego, prawa chwyta uniesioną w przód nogę współćwiczącego. Równoczesne podskoki w przód, tył i dokoła siebie.
- Na wprost siebie, ręce skrzyżowane na piersiach, podskoki na jednej nodze. Próba zmuszenia partnera do postawienia drugiej nogi na ziemi przez popchnięcie go ramionami. Walka kogutów.
- Na wprost siebie w przysiadzie, ramiona ugięte w przód. Wzajemne uderzanie w dłonie w podskokach.
- Prowadzenie taczek: jedno dziecko w podporze przodem, nogi w rozkroku, drugie z tyłu chwyta za uda współćwiczącego i podnosi je na wysokość bioder.
- Zabawa: złap swój ogon. Dzieci nadal są w parach, jedno wkłada sobie szarfę w spodenki jak ogonek. Na sygnał drugie dziecko goni partnera starając się wyrwać mu ogon. Gdy mu się uda, sam wkłada szarfę i ucieka. Zabawa toczy się do sygnału.
II.
- Podział na dwa zespoły. Odliczenie do dwóch. Jedynki i dwójki tworzą dwa zespoły.
- Ustawienie zespołów na pozycjach. Przygotowanie toru dla obu grup.
- Podanie i komentarz pierwszego i następnych ćwiczeń w późniejszej kolejności..
- Wyścigi rzędów:
- Bieg z pozycji wysokiej, przeskok przez ławeczkę ustawioną poprzecznie do toru, obiegnięcie półmetka, przeskok przez ławeczkę w drodze powrotnej, obiegnięcie swojego rzędu i klaśnięcie w dłoń następnego uczestnika jako sygnał do jego biegu. Przyznanie punktów za zdobycie miejsc. Wyłapanie ewentualnych pomyłek.
- Bieg z pozycji wysokiej z 3 woreczkami w dłoni, podczas biegu wrzucanie woreczków do obręczy, obiegnięcie półmetka, powrót biegiem do swojego rzędu z obiegnięciem go. Druga osoba wybiera woreczki z obręczy i wraca z nimi przekazując je następnemu także obiegając swój rząd. Sadzenie ziemniaków.
- Bieg z pozycji wysokiej, przeskok przez ławeczkę ustawioną poprzecznie do toru, obiegnięcie półmetka, wrzucenie 3 woreczków do jednej obręczy – celność – obiegnięcie swojego rzędu i klaśnięciem danie sygnału do biegu następnego uczestnika.
III.
- Zabawa: Kierujący ruchem. Dzieci siedzą w kole, jedno z dzieci w środku, będzie zgadującym . Na sygnał prowadzącego wybrane dziecko zaczyna jakiś ruch, reszta zaczyna go naśladować. Siedzący w środku ma zgadnąć, kto kieruje ruchem, czyli kto zaczął. Jeśli odgadnie zamieniają się miejscami.
- Zbiórka, pożegnanie.
Literatura:
- K. Nowakowska "Wychowanie fizyczne w klasach I – III" Wydawnictwo Pedagogiczne Kielce 1994 r.
- J. Hanisz " Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI – wieku klasy 1 – 3" WSiP Warszawa 1999r.
- R. Trześniowski " Gry i zabawy ruchowe" Sport i Turystyka Warszawa 1972r.
Opracowanie: Aleksandra Malik |